یکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷
صفحه نخست »

اختلالات اسکلتی – عضلانی و بد پوسچرها در محیط های کاری

سه شنبه 31 شهريور 1394
0
محبوب
اختلالات اسکلتی – عضلانی و بد پوسچرها در محیط های کاری
اختلالات اسکلتی – عضلانی و بد پوسچرها در محیط های کاری

مهدیه آیرم ( دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی )

 جواد رمضی ( کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی )

سازمان نایوش به عنوان یکی از سازمان های معتبر و بین المللی در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی که از سال 1970 استانداردها و گزارشات بی شماری را در زمینه های مختلف ایمنی و بهداشت حرفه ای  منتشر نموده است ، بیماری ها و عوارض ناشی از کار را بر اساس اهمیت ملی آنها از نظر شیوع ، شدت و امکان پیشگیری طبقه بندی کرده است . در این طبقه بندی اختلالات اسکلتی عضلانی پس از بیماری های تنفسی شغلی ، در رتبه دوم  قرار دارند . مطالعات مختلف گویای آن است که اختلالات اسکلتی – عضلانی از نظر اقتصادی بسیار هزینه ساز می باشند و از نظر بروز و دردی که گریبان گیر فرد می شود ، در رتبه نخست قرار دارند . از میان این اختلالات  کمردردها در جایگاه اول قرار دارند  ( 1) .

بر اساس تعریف ، اختلالات اسکلتی عضلانی اختلالات ماهیچه ها ، زرد پی ها ، غلاف زرد پی ها ، اعصاب محیطی ، مفصل ها ، استخوان ها ، رباط ها و رگ های خونی هستند که یا در نتیجه  وارد شدن استرس تکراری در طول زمان ایجاد می شوند و یا حاصل یک ترومای آنی یا حاد ( مانند لغزیدن و سقوط ) می باشند . هنگتمی که محیط کار و انجام وظیفه به بروز این اختلالات کمک کند ، این اختلالات مرتبط با کار دانسته می شوند . به طور کلی اختلالات اسکلتی – عضلانی ، اختلالات چند علتی هستند . ریسک فاکتورهای فیزیکی و مکانیکی که باعث بروز اختلالات اسکلتی – عضلانی یا پیشرفت آنها می شوند عبارتند از :

پوسچر نامناسب  یا ثابت ، اعمال نیروی زیاد  ، تکرار حرکت  ، بلند کردن و حمل بار ، فشار تماسی  ، ارتعاش تمام بدن یا موضعی  ، دماهای پایین و روشنایی نامطلوب که به پوسچر نامطلوب منجر می شود ( 2 ) .

مطالعات مختلف بیانگر این موضوع هستند که یکی از راهکارهای پیشگیری از بروز کمردرد مزمن آموزش اصول صحیح مکانیک بدن، رعایت اصول ارگونومی و پوسچر صحیح می باشد اما پوسچر به چه معناست ؟

اساسا پوسچر به هم ترازی و موقعیت بدن با توجه به نیروی همیشه حاضر گرانش اشاره دارد. ما چه در حال ایستاده باشیم یا نشسته و درازکش، جاذبه‌ی زمین، نیرویی بر مفاصل، رباط‌ها، و عضلات ما وارد می‌کند. پوسچر خوب، مستلزم توزیع نیروی گرانش از طریق بدن ماست، به نحوی که به هیچ یک از ساختارهای بدن فشار بیش از حد وارد نشود ( 3 ) .

در اینجا ۷ دلیل دیگر بیان می‌کنیم که چرا پوسچر خوب برای سلامتی شما مهم است :

۱. تصویری بهتر و مطمئن‌تر از شما نشان می‌دهد

۲. تنفس، راحت‌تر و عمیق‌تر می‌شود

۳. گردش خون و گوارش را بهتر می‌کند

۴. باعث می‌شود لاغرتر و جوان‌تر بنظر برسید

۵. به عضلات و مفاصل‌تان کمک کنید

۶. قالب ذهنی‌تان را تغییر دهید

۷. ستون فقرات سالم

پوسچر خوب و زندگی روزمره

وقتی به مدت طولانی برای انجام کاری می‌نشینید، احتمالا از پوسچرتان غفلت می‌کنید. این کار می‌تواند منجر به گردن درد، سر درد، شانه درد و پشت درد شود. هنگام نشستن پشت کامپیوتر، مطمئن شوید که صفحه نمایش با چشم شما در یک سطح قرار دارد. ارتفاع صندلی شما باید طوری باشد که در زمانیکه انگشتانتان روی صفحه کلید است، ساعدهایتان با سطح زمین موازی باشند. پوسچر خوب در زمان نشستن پشت کامپیوتر، فشار بر پشت و گردن شما را کاهش خواهد داد.تکنیک‌های نادرست بلند کردن اجسام هم می‌تواند خطرناک باشد. هنگام بلند کردن اشیای سنگین، زانوهایتان را خم کنید و با استفاده از قدرت پاهایتان آن جسم را بلند کنید. هنگام بلند شدن، هر دو پا را صاف روی زمین نگه دارید، جسم را نزدیک بدنتان بگیرید و پشت‌تان را راست نگه دارید. هنگام انجام کارهای خانه، میز اتو را طوری قرار دهید که روی آن خم نشوید. هنگام کار کردن در سطح شانه‌هایتان بایستید. در حالت مستقیم و بدون خم شدن، جاروبرقی بکشید ( 4 ) .

هر یک از ما می توانیم رعایت پوسچر صحیح را بخشی از زندگی کاری خویش قرار دهیم. اما چگونه می توان از بروز کمردرد پیشگیری کرد؟! با بکار گیری راه حل های پیشگیرانه ،  بسیار ساده می توان کمر و ستون فقرات را در برابر آسیب ها ، محافظت نمود. توصیه های زیر را فراموش نکنید :

  • برای برداشتن اشیا به آنها نزدیک شوید، در حالت کشش دستتان را برای آنها دراز نکنید.
  • برای برداشتن اشیا دور از دسترس از یک چهارپایه استفاده نمایید.
  • ورزش نکردن باعث ضعیف شدن و تنبل شدن عضلات محافظ ستون فقرات می شود. این مساله خودبه خود سبب می شود که به دلیل ضعف عضلات، بدن حالت های خمیده و نامناسب به خود بگیرد و به آسیب کمر بیانجامد.
  • ورزش باید مداوم و منظم انجام شود، ورزش گاه به گاه و شدید بیشتر باعث آسیب ستون فقرات می شود. یعنی نمی توان با یک بار ورزش شدید جبران مافات دفعات فراموش شده را کرد.
  • همیشه باید بدن خود را به مدت چند دقیقه پیش از شروع ورزش اصلی گرم نمود. یک روش مناسب گرم کردن بدن، درجا راه رفتن مانند رژه اما آرام و نرم است.
  • هل دادن اشیا بهتر از کشیدن آنهاست .
  • در صورت امکان با کمک دیگران وسایل سنگین را جابجا کنید .
  • ایستادن طولانی مدت، یک وضعیت خطر است چرا که پس از مدتی عناصر حمایت کننده ستون فقرات (عضلات و لیگامانها ) خسته شده و قدرت حفظ قوسهای طبیعی ستون فقرات را نخواهد داشت. این وضعیت منجر به افزایش قوس کمری و بروز کمر درد می شود. از این وضعیت اجتناب نمایید .
  • هنگام ایـستادن وزن خـود را روی هـر دو پا توزیع کرده و بیشترین وزن خود را به روی انگشت شست پا اعمال کنید و نه پاشنه پا. بـهتـر اسـت پـاها را نـیز به اندازه عرض شانه از هم باز کنید.
  • وزن اشیا و وسایلی را  که می خواهید جابجا کنید کاهش دهید .
  • هنگام حمل اشیا آن را تا حد ممکن نزدیک بـدن نگاه داشته و بازوها را خم نگاه دارید. عـضلات شـکم را سفت و به آهستگی گام بردارید.

  • از بلند کردن یک جسم سنگین و چرخاندن کمرتان بطور همزمان جدا” خودداری کنید( 5) .

 

در پایان بایستی به این نکته مهم اشاره نمود که شرایط تنش زا ممکن است  باعث اسپاسم عضلانی در ناحیه پشت شود و یا اینکه آستانه درد را پایین بیاورد که در نتیجه باعث افزایش شیوع کمردرد می شود.

بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده اند که بین عوامل روانی- اجتماعی محیط کار با کمردرد و ناتوانی های حاصله از آن ارتباط ارتباط وجود دارد .با انجام اقدامات پیشگیری کننده مانند تعدیل و یا اصلاح محیط روانی-اجتماعی محیط کار و آموزش فنون کاهش استرس می توان از ناتوانی ناشی از کمردرد کاست.

 

 

منابع :

 

1. Khalil TM, Abdel- Moty E, Steele-Rosomoff R, et al.Programs in post injury nagement. In: Karwowski W, Marras WS (eds). The occupational ergonomics handbook. Florida: CRC Press; 199:101520 .

2. Aghilinejad M. Occupational Medicine.3rd ed. Tehran: Arjmand Publ; 2006 : 57-60. (Persian)

3. http://fitnessmagazine.ir/tag/

4. http://www.ptce.ir/fitness/17181/4.

5. http://www.ergonomics-info.com/posture-photo.html

 

 

 

 بازگشت



آخرین اخبار

سایت جدید فدراسیون ورزش کارگری نشست خبری انجمن آمادگی جسمانی کارگران کشور اقتدار تیم ملی سومو کارگران بزرگان جهان را به زانو درآورد / تیم ملى هدف فدراسیون دستیابی به جامعه ای سلامت محوردر خانواده کار و تلاش است تیم شطرنج استان تهران فاتح رقابت های شطرنج قهرمانی کشور بانوان کارگر کسب عنوان قهرمانی رقابت ها مسترالمپیا توسط تیم ملی پرورش اندام کسب ۶ مدال رنگارنگ توسط تیم ملی پرورش اندام کارگری در نخستین روز اصلاحیه/رقابت های وزنه برداری انتخابی تیم ملی اعزامی به رقابت های اصلاحیه/رقابت های کاراته کاراته قهرمانی کشور کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل رقابت های جانبازان و معلولین کارگران کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات انتخابی تیم ملی وزنه برداری کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات شطرنج قهرمانی کارگران کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان کارگر کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل رقابت های تنیس روی میز قهرمانی کارگران کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات اسکواش قهرمانی کارگران کشور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:امیدوارم شاهد پیشرفت روزافزون ورزش کارگری ملائی به سمت رئیس کمیته کشتی با چوخه فدراسیون ورزش کارگری منصوب شد رقابت های بین المللی کشتی آبا - گرجستان/حماسه ای دیگر توسط ملی پوشان بازوند: ورزش کارگری روح جدیدی در خانواده کار و تلاش ایجاد کرده است اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات کاراته قهرمانی کشور کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات موی تای قهرمانی کشور کارگران مجمع انتخاباتی استان آذربایجان غربی برگزار گردید/آمیان در سمت خود ابقا گزارش صعود کوهنوردان کارگر به قله دنا حمیدی: به دنبال ثبت کشتی آزاد ورزش کارگری در فدراسیون جهانی هستیم مسابقات ووشو قهرمانی کشور با برتری میزبان به پایان رسید سیستان و بلوچستان میزبان مسابقات جهانی ووشو کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات پتانک انتخابی تیم ملی بانوان و آقایان اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات موی تای قهرمانی کارگران و فرزندان کارگر رقابت های جهانی شرکت ها به میزبانی فرانسه برگزار می شود/ کاروان ایران حمیدی: مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی کشور برگزار می‌شود مسابقات جهانی کشتی آبا /ملی پوشان کارگری بر سکوی دوم ایستادند قزوین، قهرمان مسابقات والیبال دسته اول قهرمانی کشور مسابقات پرورش اندام انتخابی تیم ملی کارگران اعزامی به رقابت های مستر نشست انجمن ورزش های رزمی کارگری کشور برگزار گردید سید امیر حسینی در پیامی؛ انتخاب نجفی را به عنوان شهردار تهران تبریک اطلاعیه مهم/دستورالعمل صعود سراسری کوهنوردان کارگر به قله حوض دال(دنا) اطلاعیه مهم/ دستورالعمل مسابقات بدنسازی قهرمانی کارگران کشور فدراسیون ورزش کارگری به نمایندگی از جامعه ورزش کارگری انتخاب مجدد

صفحه نخست  |  درباره فدراسیون  | تماس با ما  |  آرشیو اخبار  |  آرشیو تصاویر  |  مقالات  |  تقویم سال فدراسیون  |  پیوندها

 

.:کلیه حقوق مادی و معنوی این نگارش متعلق به فدراسیون آماتوری ورزش کارگری جمهوری اسلامی ایران می باشد:.

Falc0n Eye$ Here G2: all electronic Thunderbolt Team