یکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷
صفحه نخست »

فعالیت بدنی برای تناسب اندام

دوشنبه 16 آذر 1394
0
محبوب
فعالیت بدنی برای تناسب اندام
قرص لاغری یا فعالیت بدنی / در این مقاله راهکارهای لازم برای تناسب اندام بررسی می شود
فعالیت بدنی برای تناسب اندام

دکتر فرشته زارعی ( نائب رئیس هیئت ورزش کارگری استان تهران )

این روزها، بازار پر شده از قرص هایی که سازندگان آنها قول های محکمی بر سر تاثیر گذاری صد در صد آنها داده و کاهش وزن این داروها را معجزه ای بی تردید می دانند . به علاوه این افراد حتی ادعا می کنند که مطالعاتی  علمی در پس این تولیدات، تاثیرات کاهش وزن این قرص ها را تایید کرده اند. البته ما هم اعتراف می کنیم که در دنیای پر سرعت امروز، شاید همه افراد فرصت ورزش و فعالیت بدنی روزانه را در اختیار نداشته باشند و درست به همین علت ، هر روزه این شرکت های صنعتی پررونق تر از روز قبل به کار خود ادامه داده و روز به روز ثروتمند تر می شوند.

متاسفانه امروزه این قرص ها بسیار آسان و گاهی با قیمت های بسیار پایین در اختیار افراد قرار می گیرد و مسلما کسانی که گاهی به دنبال میانبرهایی برای رسیدن به اهداف خود هستند، این قرص های تایید نشده که صرفا جنبه تبلیغاتی دارند را تهیه و استفاده می نمایند.

با نهایت تاسف، جز تعداد بسیار محدودی از  قرص های تایید شده که مصرف آنها، البته آن هم با شرایطی که در پایین به آن اشاره خواهیم کرد، بقیه قرص ها عوارض جانبی بسیار زیادی دارند و به همین علت ، افراد آگاه و مطلع همواره ورزش را به مصرف این قرص های زیان آور ترجیح می دهند.

به باور بهترین دکترهای زیبایی و متخصصان تغذیه، فعالیت بدنی، بهترین و مطمئن ترین راه حل بلند مدت برای کاهش وزن افرادی است که دچار اضافه وزن هستند. این متخصصان معتقدند که دلیل عمده اضافه وزن، تغذیه نادرست و زندگی بی تحرک و فقر حرکتی افراد است و هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه نحوه زندگی خود را تغییر دهید، چرا که در غیر این صورت، قرص ها نه تنها کاری برای شما انجام نمی دهند، بلکه بعدها عوارض متعدد آنها نیز گریبانگیر شما خواهد شد.

قرص های لاغری

این قرص ها به شیوه های مختلفی ، متمرکز بر کاهش وزن بوده و عمدتا حاوی عناصر گیاهی مثل چای سبز هستند .فرمول این قرص ها به گونه ای است که علاوه براز بین بردن اشتها، موجب افزایش سوخت و ساز بدن نیز می شوند

قرص هایی که تحت عنوان سرکوب کننده های اشتها (ضد اشتها ) فرموله می شوند ، اینگونه توجیه می کنند که مصرف این قرص ها ، حس گرسنگی را در فرد از بین می برد پس بنابراین زمانی که احساس گرسنگی نمی کنید، کمتر غذا می خورید ودرنتیجه ، کاهش وزن سریعی را تجربه خواهید کرد .قرص هایی هم که موجب افزایش متابولیسم بدن می شوند، ادعا می کنند که می توانند موجب تسریع مصرف انرژی ذخیره شده در بدن و در نتیجه کاهش وزن درافرد شوند. سازندگان این قرص ها با اطمینان ، تاثیر این قرص ها را بدون هیچگونه ورزش و فعالیت بدنی، کاملا تایید می کنند.

ورزش

یکی از بهترین راهها برای کاهش وزن سالم ، ورزش و فعالیت بدنی می باشد .ورزش علاوه بر کاهش تدریجی و مطمئن وزن بدن، موجب بالا بردن توان و استقامت عضلات و سلامت بدن خواهد شد.

به علاوه ورزش های قلبی و عروقی، موجب خون رسانی بهتر و در نتیجه اکسیژن رسانی بیشتر در بدن و در نتیجه، افزایش طبیعی سوخت و ساز و متابولیسم بدن می شود. سوزاندن چربی اضافه و البته تناسب اندام از طریق ورزش، توصیه بسیاری از پزشکان و متخصصان ورزشی به افرادی است که می خواهند بدنی سالم و زیبا و با وزنی ایده ال داشته باشند و علاوه بر کاهش وزن، از دیگر مزایای مفید ورزش هم به نحو احسن استفاده نمایند.

متخصصان ، حداقل ۵-۴ روز در هفته و هر بار ۴۰-۳۰ دقیقه ورزش را برای کسب بهترین نتیجه، پیشنهاد می کنند.

فراموش نکنید رژیم غذای مبتنی بر سبزیجات؛ به علت داشتن فیبر بالا،حتی اگر غذای کمی هم خورده باشید، احساس سیری و پر بودن معده را ایجاد کرده و  بدن در هنگام هضم ، کالری بیش از آنچه از طریق انواعی از سبزیجات بسیار کم کالری وارد بدن شده است، می سوزاند.

برخی از سبزیجات هم به عنوان دیورتیک یا مدر عمل (دارو های ادرار آور ) کرده و موجب شستن سموم مضر از بدن می شوند .سبزیجاتی مثل کرفس، مارچوبه، اسفناج، کلم، هویج و …انتخاب های بسیار خوبی هستند.

اضافه کردن میوه ها به رژیم غذایی، علاوه بر تامین ویتامین های ضروری بدن، مزایای آنتی اکسیدانی فراوانی را هم در خود دارند . میوه هایی مثل سیب، پرتقال، آناناس، هندوانه و … را در رژیم غذایی خود هرگز فراموش نکنید.

در ضمن چنانچه قصد کاهش وزن دارید، مصرف گوشت مرغ و ماهی را جایگرین گوشت قرمز نمایید.

مطالعاتی براساس تاثیر برخی قرص های تایید شده به همراه ورزش و رژیم غذایی انجام شده است و در یکی از این مطالعات ، افرادی که همزمان با برنامه ریزی رژیم غذایی مناسب و ورزش، از این قرص ها استفاده می کردند، دو برابر آنهایی که فقط قرص مصرف می کردند، وزن کم کردند.

بنابراین اگر می خواهید از این قرص ها استفاده کنید، اینکار حتما باید در راستای داشتن رژیم غذایی مغذی و سالم ، ورزش و تغییر نحوه زندگی در خصوص ترک سیگار، کاهش مصرف الکل و قهوه باشد.

فراموش نکنید قبل از هر اقدامی برای کاهش وزن، حتما با پزشک متخصص در اینباره مشورت نمایید.

توصیه هایی کوتاه :

حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید( شما برای متناسب ماندن باید حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید) . اگر سبک زندگی فعالی دارید، ۲ لیوان آب اضافه‌تر بنوشید.

مطالعاتی وجود دارد که رابطه‌ای بین سوخت و ساز سریع و هیدراتاسیون (آبپوشانی یونها ) را نشان می دهد . نوشیدن آب به دفع سموم از سیستم بدن کمک می‌کند. همچنین آب، مایعات از دست رفته از طریق ورزش و تعریق را جایگزین می‌کند.

نوشیدن آب، احتمال پرخوری را نیز کاهش می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن مقدار کافی آب در روز می‌تواند درد مزمن پشت را نیز کاهش دهد.

*موقع رفتن سر کار سعی کنید پیاده روی کنید.

اگر می‌گویید چاره‌ای به جز رانندگی تا محل کارتان ندارید ، سعی کنید وسیله نقلیه‌تان را تا جایی که ممکن است دور از محل کارتان پارک کنید. پارک کردن وسیله نقلیه در فاصله‌ای کمی دورتر، به شما فرصت می‌دهد که صبح و عصر کمی پیاده روی کنید.

شاید این پیاده روی کوتاه باشد اما می‌تواند سال‌ها به عمر شما بیفزاید

*دوچرخه سواری کنید

دفعه‌ی بعد که سر کار می‌روید، رانندگی با ماشین یا سوار شدن به وسایل نقلیه را فراموش کنید. به جای آن از دوچرخه استفاده کنید

دوچرخه سواری، یک تمرین بسیار عالی است. قلب را تقویت می‌کند، گردش خون را افزایش می‌دهد و ظرفیت ریه را بهبود می‌بخشد. همچنین بازوها و پاها را قوی می‌کند

*باغبانی کنید

باغبانی ذهن را آرام کرده و بدن را ریلکس می‌کند و در عین حال کالری زیادی می‌سوزاند

انجام کارهای حیاط و باغبانی نه تنها برای بدن مفید است، بلکه برای مغز نیز سودمند است. باغبانی اثراتی مشابه یوگا یا مدیتیشن دارد

. ذهن را آرام کرده و بدن را ریلکس می‌کند و در عین حال کالری زیادی می‌سوزاند

کندن علف‌های هرز، چمن زنی، جمع کردن برگ‌ها و مرتب کردن پرچین‌ها کل بدن را به کار می‌گیرد و در یک حرکت، همه گروه‌های عضلانی را تقویت می‌کند.

*از پله ها بالا بروید

اگر وقتی برای باشگاه رفتن ندارید، مشکلی نیست

به جای استفاده از آسانسور، از پله ها بالا بروید. بالا رفتن از پله‌ها یک تمرین کاردیوی عالی است.

همچنین عضلات سرین، عضلات پشت ساق پا و چهار سر را تقویت می‌کند. بالا رفتن از پله ها کالری زیادی نیز می‌سوزاند

*بعد از خوردن غذا پیاده روی کنید

یک پیاده روی کوتاه، راهی بسیار عالی برای سوزاندن کالری بیشتر مخصوصا بعد از یک وعده غذایی بسیار سنگین است

عادت کنید که بعد از هر وعده‌ی غذایی، یک پیاده روی کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای انجام دهید

این یک راه عالی برای فرو نشاندن یک شکم پر و آرام کردن ذهن است

همه‌ی اعضای خانواده را به پیاده روی بعد از غذا ببرید تا لذت بخش شود.

*در محل‌تان گشتی بزنید

با همسایه‌ها صحبت کنید یا اجازه دهید بچه‌ها پشت سر شما دوچرخه سواری کنند

*خانه را تمیز کنید

آیا می‌خواهید بدون رفتن به باشگاه حسابی عرق بریزید؟

جاروبرقی را بیرون بیاورید و تمام خانه‌تان را تمیز کنید گردگیری , تمیز کاری و بلند کردن اجسام عضلات را قوی می کند و گردش خون را افزایش می دهد

شستن ظرف‌ها با دست نیز یک راه عالی برای سوزاندن چند کالری اضافی است

 بازگشت



آخرین اخبار

سایت جدید فدراسیون ورزش کارگری نشست خبری انجمن آمادگی جسمانی کارگران کشور اقتدار تیم ملی سومو کارگران بزرگان جهان را به زانو درآورد / تیم ملى هدف فدراسیون دستیابی به جامعه ای سلامت محوردر خانواده کار و تلاش است تیم شطرنج استان تهران فاتح رقابت های شطرنج قهرمانی کشور بانوان کارگر کسب عنوان قهرمانی رقابت ها مسترالمپیا توسط تیم ملی پرورش اندام کسب ۶ مدال رنگارنگ توسط تیم ملی پرورش اندام کارگری در نخستین روز اصلاحیه/رقابت های وزنه برداری انتخابی تیم ملی اعزامی به رقابت های اصلاحیه/رقابت های کاراته کاراته قهرمانی کشور کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل رقابت های جانبازان و معلولین کارگران کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات انتخابی تیم ملی وزنه برداری کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات شطرنج قهرمانی کارگران کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان کارگر کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل رقابت های تنیس روی میز قهرمانی کارگران کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات اسکواش قهرمانی کارگران کشور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:امیدوارم شاهد پیشرفت روزافزون ورزش کارگری ملائی به سمت رئیس کمیته کشتی با چوخه فدراسیون ورزش کارگری منصوب شد رقابت های بین المللی کشتی آبا - گرجستان/حماسه ای دیگر توسط ملی پوشان بازوند: ورزش کارگری روح جدیدی در خانواده کار و تلاش ایجاد کرده است اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات کاراته قهرمانی کشور کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات موی تای قهرمانی کشور کارگران مجمع انتخاباتی استان آذربایجان غربی برگزار گردید/آمیان در سمت خود ابقا گزارش صعود کوهنوردان کارگر به قله دنا حمیدی: به دنبال ثبت کشتی آزاد ورزش کارگری در فدراسیون جهانی هستیم مسابقات ووشو قهرمانی کشور با برتری میزبان به پایان رسید سیستان و بلوچستان میزبان مسابقات جهانی ووشو کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات پتانک انتخابی تیم ملی بانوان و آقایان اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات موی تای قهرمانی کارگران و فرزندان کارگر رقابت های جهانی شرکت ها به میزبانی فرانسه برگزار می شود/ کاروان ایران حمیدی: مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی کشور برگزار می‌شود مسابقات جهانی کشتی آبا /ملی پوشان کارگری بر سکوی دوم ایستادند قزوین، قهرمان مسابقات والیبال دسته اول قهرمانی کشور مسابقات پرورش اندام انتخابی تیم ملی کارگران اعزامی به رقابت های مستر نشست انجمن ورزش های رزمی کارگری کشور برگزار گردید سید امیر حسینی در پیامی؛ انتخاب نجفی را به عنوان شهردار تهران تبریک اطلاعیه مهم/دستورالعمل صعود سراسری کوهنوردان کارگر به قله حوض دال(دنا) اطلاعیه مهم/ دستورالعمل مسابقات بدنسازی قهرمانی کارگران کشور فدراسیون ورزش کارگری به نمایندگی از جامعه ورزش کارگری انتخاب مجدد

صفحه نخست  |  درباره فدراسیون  | تماس با ما  |  آرشیو اخبار  |  آرشیو تصاویر  |  مقالات  |  تقویم سال فدراسیون  |  پیوندها

 

.:کلیه حقوق مادی و معنوی این نگارش متعلق به فدراسیون آماتوری ورزش کارگری جمهوری اسلامی ایران می باشد:.

Falc0n Eye$ Here G2: all electronic Thunderbolt Team