یکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷
صفحه نخست »

رابطه ورزش و شادی در زندگی

دوشنبه 19 تير 1396
0
محبوب
رابطه ورزش و شادی در زندگی
محققان معتقدند که ورزش با افزایش ترشح آندروفین باعث شادی افراد شده و می تواند افسردگی را درمان کند.
رابطه ورزش و شادی در زندگی فرشته زارعی(نایب رئیس هیئت ورزش کارگری استان تهران)

 

ورزشی را که در کودکی دوست داشته‌اید انتخاب کنید و به آن مشغول شوید انجام دادن ورزش و فعالیتی که شما را در جوانی و کودکی سرحال می‌کرده، باعث می‌شود که همان اعصاب دوباره تحریک شده و همان حس را برای شما پدید آورد . تمرین و ورزش کردن-حتی برای ۱۵ دقیقه- حالتان را بهتر می‌کند ، آرامش تان را باز می‌گرداند و به شما کمک می‌کند تا با استرس مقابله کنید ورزش کردن نه تنها محرک‌های عصبی سرتونین را فعال می‌کند بلکه میزان دوپامین و نورپی‌نفرین ، دو ماده ایجاد کننده حالت خوشی ، را نیز افزایش می‌دهد.

این احتمال نیز وجود دارد که افراد شادتر بیشتر به سمت ورزش کردن گرایش داشته باشند و لزوما ورزش باعث شادمانی نشود . به خصوص در زمینه افسردگی هنوز مشخص نیست که ورزش نکردن باعث افسردگی می‌شود یا افسردگی عامل ورزش نکردن است . معمولا افراد افسرده از ورزش کردن دوری می‌جویند ، زیرا انگیزه‌ای برای این کار ندارند.

شرایطی نیز هست که ورزش کردن باعث عدم رضایت و شادی می‌شود . این مورد بیشتر در افرادی که اعتیاد به ورزش دارند ایجاد می‌شود . ورزشکارانی که بدون توجه به خستگی، آسیب دیدگی‌ و مشکلات قلبی ورزش می‌کنند معمولا از نظر روحی دچار مشکل می‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت که ورزش متعادل باعث کاهش استرس می‌شود و از مشکلات روحی روانی جدی از جمله افسردگی جلوگیری می‌کند و شادی را افزایش می‌دهد.

سرخوشی پس از انجام فعالیت جسمی ناشی از تشدید ترشح هورمون آندروفین در بدن است.

 

 

انجام فعالیت جسمی منجر به تشدید فشار وارده بر بدن می شود و همین عامل باعث افزایش طبیعی ترشح هورمون آندروفین می گردد که در صورت ورود فشار به بدن ترشح می شود. آندروفین هورمونی است که در فرد ایجاد سرخوشی کرده و احساس درد را به شکل چشمگیری کاهش می دهد، به همین دلیل پس از انجام حرکات ورزشی بخصوص از نوع هوازی شخص ورزشکار احساس شادابی می کند. آندروفین با تاثیر بر روی گیرنده‌های عصبی مانع آزاد شدن مولکول‌های پیام رسان عصبی از پایانه عصب می‌شود بنابراین انتقال پیام درد به مغز مختل می شود و درد تخفیف می یابد. همین اثر اندروفین به بدن باعث حس خوشحالی و سر خوشی می‌شود، در حالی که درد را نیز کاهش می‌دهد . در واقع آندروفین یک نوع ماده مخدر طبیعی در بدن انسان است که فعالیت جسمی، ترشح این ماده را تشدید کرده و با این وصف فرد با بهره مند شدن از این هورمون احساس شادابی و امیدواری می کند و نشانه های افسردگی به شکل چشمگیری کاهش می یابند .

 تحقیقات بسیاری نشان داده است که ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است و رابطه نزدیکی با سلامت روانی و بویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی دارد. ورزش از اضطراب و افسردگی می‌کاهد، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و خود پنداره را تقویت می‌کند. ورزش بویژه در سنین کودکی و نوجوانی مفر سالمی برای آزاد کردن انرژی‌های اندوخته شده است و این خود بسیار لذت‌بخش و آرامش‌دهنده است.شرکت در فعالیت‌های ورزشی به اجتماعی شدن و کسب مهارت و کفایت و همچنین دوست‌یابی و ارتباط سالم با همسالان کمک می‌کند. در جریان یکی از پژوهش‌های اخیر ( SIMON ۱۹۹۹ ) در ایالات متحده ۶۵ درصد از جوانان ابراز کردند که ورزش آنها را از اعتیاد به الکل و مواد مخدر بازداشته است.

در جریان فعالیت‌های ورزشی شدید میزان ترشح اندورفین‌ها افزایش می‌یابد و به همین دلیل ورزشکاران پس از انجام تمرینات احساس لذت و آرامش خاصی می‌کنند که به آن اصلاحاً joggrs high گفته می‌شود. با توجه به شباهت بین اندورفین‌ها و ترکیبات افیونی، ورزش کردن می‌تواند جایگزین سوء مصرف مواد مخدر در معتادان شود .

در نتیجه تمرینات ورزشی مدام میزان جریان خون در مغز افزایش می‌یابد . افزایش جریان موجب اکسیژن رسانی و تغذیه بهتر نرون‌های مغز شده و از تنگ شدن عروق مغز جلوگیری می‌کند. این تاثیرات خود موجب پیشگیری از فراموشی و زوال توانمندی‌های ذهنی در سالمندی می‌شود. تمرینات ورزشی همچنین موجب آزادسازی نوعی فاکتور رشد به نام B.D.N.F می‌شود که می‌تواند نرون‌ها را در مقابل آسیب و صدمه مقاوم نموده و از بروز بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون تا حدود زیادی جلوگیری کند.

در تحقیقی که در دانشگاه اورگان در سال ۱۹۹۵ انجام شد ۳۵۴ دانشجوی کالج در رابطه با تاثیر ورزش بر افسردگی مورد بررسی قرار گرفتند . ابتدا میزان انجام تمرینات ورزشی در این دانشجویان از حیث شدت و مدت تمرینات در طول سه ماهه قبل از تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و دانشجویان بر اساس میزان تمرینات بدنی به سه دسته ورزشکار (میزان فعالیت سه جلسه در هفته)، فعال (میزان فعالیت یک یا دو جلسه در هفته) و غیرفعال (فعالیت کمتر از یکبار در هفته) تقسیم شدند. سپس هر گروه پرسشنامه واحدی را در زمینه افسردگی پاسخ گفتند که شامل ۳۰ سوال بله و خیر بود. آن گروه از دانشجویان که به عنوان گروه ورزشکار شناخته شده بودند کمترین میزان افسردگی را گزارش کردند.(کمته پژوهش و آموزشهای فوق برنامه)

*تاثیر ورزش بر متغیرهای روان شناختی*

یکى از تأثیرات ورزش، رهایى از افسردگى است . همانطور که ذکر شد شما با ورزش میزان و ترشح هورمونى به نام «Endorphins» را بالا مى برید. این هورمون که مربوط به بافت عصبى است، توسط «هیپوتالاموس» ساخته مى شود و به کمک «هیپوفیز» به جریان خون وارد مى شود.

اما چگونه اندورفین باعث تغییرات خلق و خوى ما مى شود؟!

**** همانطور که ذکر شد، پس از ورزش این هورمون توسط هیپوفیز وارد جریان خون مى شود. «اندورفین» وارد «اعصاب انتقال دهنده درد به مغز» مى شود.  پس از آن به گیرنده هاى «تسکین دهنده درد» در «نورون» متصل مى شود. این گیرنده ها مثل گیرنده هایى است که داروهایى چون «مورفین» به آن اتصال پیدا مى کنند. «اندورفین» با تأثیر بر روى «گیرنده هاى عصبى» مانع آزاد شدن مولکول هاى پیام رسان عصبى از پایانه عصب مى شود.بنابراین هیچ پیام دردى به مغز نمى رسد. (به همین خاطر این هورمون را بى حس کننده و تخفیف دهنده درد مى دانند). همین اثر «اندورفین» بر بدن باعث حس خوشحالى و سرخوشى مى شود، درحالى که درد را نیز کاهش مى دهد و فشارهاى عصبى را کم مى کند. با توجه به همین تأثیر آن را مسکن طبیعى بدن مى نامند.****

چگونه ورزش کردن باعث آزادسازى «اندورفین» مى شود؟

سطح بتا اندورفین خون (این هورمون شامل ۴ نوع آلفا، گاما، سیگما و بتا است که نوع اخیر در زمان ورزش بالاترین میزان را در پلاسماى خون دارد) در هنگام حرکات ایروبیک (بیش از ۳۰ دقیقه پرداختن به حرکات ورزشى) تا پنج برابر نسبت به زمان استراحت افزایش پیدا مى کند، البته این نسبت از شخصى به شخصى دیگر با توجه به میزان استمرار او در ورزش فرق مى کند.

جالب است بدانید همان گونه که بدن ما با مصرف مکرر داروهاى مسکن به نوعى مقاومت در مقابل آنها مى رسد و تحمل ما به این مواد بالاتر مى رود وضعیت بدن و میزان «اندورفین» هم تابع همین قانون است. هرچه بیشتر تمرین داشته باشید و حرکات ورزشى تان منظم تر و مرتب تر باشد، بدن شما به طور طبیعى در مقابل این ماده مقاومت بیشترى نشان مى دهد و اینجاست که باید براى رسیدن به آن خوشحالى و سرخوشى شدت تمرینات را بالا ببرید تا بدن بتواند همان میزان «اندورفین» را تولید کند.

خلاصه اینکه با کمى بالا پایین پریدن، دویدن، کوه پیمایى و قادر خواهیم بود دوران جوانى و سرخوشى را طولانى تر کنیم.

تحقیقات اخیر نشان داده است افرادی که تمرینات تنفسی قدرتی و انعطافی نظیر یوگا را انجام می دهند، بیشتر از ورزش هایی نظیر دویدن و ایروبیک بر تنش افسردگی و پریشانی خود کنترل دارند. می توان گفت تاثیرات خلقی ناشی از ورزش های تمرکزی، قدرتی، انعطافی و تنفسی می تواند بیشتر از ورزش های دیگر باشد.

ورزش کردن بهترین داروی اعصاب است و ما می‌خواهیم تمرین‌هایی را به شما آموزش دهیم تا وقتی عصبانی یا ناراحت هستید ، حالتان را دگرگون کند.

 داروی طبیعی ضدافسردگی

تمرین: نیازی نیست ورزش سنگینی در باشگاه انجام دهید . پیاده روی عادی یا سریع برای ۱۵ دقیقه می‌تواند شما را به این اهداف برساند . ورزش متعادل می‌تواند با تغییرات شیمیایی که در بدن ایجاد می نماید ، احتمال افسردگی را کاهش دهد و باعث شادمانی بیشتر شود . انجام مداوم ورزش باعث افزایش سلامت می شود  

گرم کنید تا آرامش بیابید

ورزش کردن گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند تا پیروژن و پروتئین ترشح و تولید کنند و دمای بدن را ۱ تا ۲ درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد . این کار باعث می‌شود بدنتان گرم شده و اعصابتان آرامش یابد . احساس گرما باعث ترشح اندورفین و در نتیجه تغییر در اعصاب کنترل کننده حالت عصبی می‌شود«ورزش کردن اثر آرامش بخش شبیه به نشستن در سونا یا حمام آب گرم دارد . هر سه مورد باعث از بین رفتن استرس و اضطراب می‌شوند.»

تمرین: «با ورزش‌هایی مثل سایکلینگ، شنا یا وزنه زدن روزانه به مدت ۲۰ دقیقه ، عضلات بزرگ خود را ورزش دهید . این ۲۰ دقیقه کافی‌است تا دمای بدنتان افزایش یابد.»

افکار منفی را از خود دور کنید

ورزش کردن ، افکار مخرب را از ذهنتان دور می‌کند. اگر کار و مشغله زیاد باعث اضطراب و ناراحتیتان می‌شود، تغییر این روند می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. «ورزش ، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد . که خود عامل بسیار مؤثری در مبارزه با استرس و نگرانی است.»

تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباط مستقیمی  بین آمادگی جسمانی و زندگی شادتر وجود دارد.

شادی مفهومی انتزاعی است ، اما محققان معتقدند که شادی ژنتیکی است و به فاکتورهای زیست محیطی مانند تحصیلات ، دین و شرایط خانوادگی بستگی دارد .

یکی از فاکتورهایی که بر شادی تاثیرگذار است ، سلامت جسمانی است. توانایی مبارزه با بیماری‌ها ، برقرار کردن تعادل هورمونی و کنترل استرس بر رضایت از خود و شادی تاثیرگذار است. به همین دلیل است که افرادی که ورزش می‌کنند می‌توانند شادتر باشند .

ورزش باعث تحریک تولید پروتئین‌هایی می‌شود که به آنها آنتی بادی گفته می‌شود و با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند .

بنابراین افرادی که از نظر فیزیکی فعال‌تر هستند ، بهتر می‌توانند با بیماری‌ها و استرس مبارزه کنند و این امر باعث شادی بیشتر آنها می شود .

به هنگام انجام ورزش، در مغز هورمون آندروفین ترشح می‌شود که باعث احساس شادی می‌شود. هنگامی که ورزش می‌کنیم از میزان هورمون کورتیزول که باعث استرس می‌شود کاسته می‌شود. اگر میزان کورتیزول بالا باشد، ایمنی بدن کم می‌شود .

بعضی از محققان معتقدند انجام ۳۰ دقیقه‌ ورزش با شدت متوسط در طول روز باعث کاهش افسردگی و عصبانیت می‌شود .

 

 بازگشت



آخرین اخبار

سایت جدید فدراسیون ورزش کارگری نشست خبری انجمن آمادگی جسمانی کارگران کشور اقتدار تیم ملی سومو کارگران بزرگان جهان را به زانو درآورد / تیم ملى هدف فدراسیون دستیابی به جامعه ای سلامت محوردر خانواده کار و تلاش است تیم شطرنج استان تهران فاتح رقابت های شطرنج قهرمانی کشور بانوان کارگر کسب عنوان قهرمانی رقابت ها مسترالمپیا توسط تیم ملی پرورش اندام کسب ۶ مدال رنگارنگ توسط تیم ملی پرورش اندام کارگری در نخستین روز اصلاحیه/رقابت های وزنه برداری انتخابی تیم ملی اعزامی به رقابت های اصلاحیه/رقابت های کاراته کاراته قهرمانی کشور کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل رقابت های جانبازان و معلولین کارگران کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات انتخابی تیم ملی وزنه برداری کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات شطرنج قهرمانی کارگران کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان کارگر کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل رقابت های تنیس روی میز قهرمانی کارگران کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات اسکواش قهرمانی کارگران کشور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:امیدوارم شاهد پیشرفت روزافزون ورزش کارگری ملائی به سمت رئیس کمیته کشتی با چوخه فدراسیون ورزش کارگری منصوب شد رقابت های بین المللی کشتی آبا - گرجستان/حماسه ای دیگر توسط ملی پوشان بازوند: ورزش کارگری روح جدیدی در خانواده کار و تلاش ایجاد کرده است اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات کاراته قهرمانی کشور کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات موی تای قهرمانی کشور کارگران مجمع انتخاباتی استان آذربایجان غربی برگزار گردید/آمیان در سمت خود ابقا گزارش صعود کوهنوردان کارگر به قله دنا حمیدی: به دنبال ثبت کشتی آزاد ورزش کارگری در فدراسیون جهانی هستیم مسابقات ووشو قهرمانی کشور با برتری میزبان به پایان رسید سیستان و بلوچستان میزبان مسابقات جهانی ووشو کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات پتانک انتخابی تیم ملی بانوان و آقایان اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات موی تای قهرمانی کارگران و فرزندان کارگر رقابت های جهانی شرکت ها به میزبانی فرانسه برگزار می شود/ کاروان ایران حمیدی: مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی کشور برگزار می‌شود مسابقات جهانی کشتی آبا /ملی پوشان کارگری بر سکوی دوم ایستادند قزوین، قهرمان مسابقات والیبال دسته اول قهرمانی کشور مسابقات پرورش اندام انتخابی تیم ملی کارگران اعزامی به رقابت های مستر نشست انجمن ورزش های رزمی کارگری کشور برگزار گردید سید امیر حسینی در پیامی؛ انتخاب نجفی را به عنوان شهردار تهران تبریک اطلاعیه مهم/دستورالعمل صعود سراسری کوهنوردان کارگر به قله حوض دال(دنا) اطلاعیه مهم/ دستورالعمل مسابقات بدنسازی قهرمانی کارگران کشور فدراسیون ورزش کارگری به نمایندگی از جامعه ورزش کارگری انتخاب مجدد

صفحه نخست  |  درباره فدراسیون  | تماس با ما  |  آرشیو اخبار  |  آرشیو تصاویر  |  مقالات  |  تقویم سال فدراسیون  |  پیوندها

 

.:کلیه حقوق مادی و معنوی این نگارش متعلق به فدراسیون آماتوری ورزش کارگری جمهوری اسلامی ایران می باشد:.

Falc0n Eye$ Here G2: all electronic Thunderbolt Team