یکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷
صفحه نخست »

ورزش و تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان

دوشنبه 17 تير 1392
0
محبوب
ورزش و تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان
ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه اگر به‌ صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می‌شود و استقامت فکری و صبر آنان را تقویت می‌کند.
ورزش و تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان

 

ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه اگر به‌ صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می‌شود و

استقامت فکری و صبر آنان را تقویت می‌کند.

ماه مبارک رمضان، ماه خیر و برکت ، ماه انسان ساز و ماه نزول برکات است که هرچه انسان کامل تر باشد از فواید این ماه بیشتر بهره می‌برد.

ورزش که همواره برای سلامتی جسم و روح به آن سفارش شده است ، در این ماه جلوه پررنگ تری یافته و می‌تواند نقش خود در این مهم را بهتر و بیشتر ایفا کند .

روزه گرفتن تغییراتی در بدن ورزشکار ایجاد می‌کند که فرد باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهد. پس باید بدانیم با این شرایط چگونه برخورد کنیم.

ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه اگر به‌ صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می‌شود و استقامت فکری و صبر آنان را تقویت می‌کند.

ماه مبارک رمضان، ماه خیر و برکت ، ماه انسان ساز و ماه نزول برکات است که هرچه انسان کامل تر باشد از فواید این ماه بیشتر بهره می‌برد.

ورزش که همواره برای سلامتی جسم و روح به آن سفارش شده است ، در این ماه جلوه پررنگ تری یافته و می‌تواند نقش خود در این مهم را بهتر و بیشتر ایفا کند .

روزه گرفتن تغییراتی در بدن ورزشکار ایجاد می‌کند که فرد باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهد. پس باید بدانیم با این شرایط چگونه برخورد کنیم.

 

 

 

در روزهای عادی سال وعده غذایی روزانه سه وعده است که در روزهای ماه مبارک رمضان تبدیل به دو وعده می‌شود که از لحاظ انرژی دریافتی تغییری حاصل نمی‌شود ولی از لحاظ کمبود مواد قندی، آب و املاح احتمال بروز مشکل در ورزشکاران وجود دارد.

در این مقاله تلا‌ش داریم تا اصول تمرین و تغذیه ورزشکاران در ماه مبارک رمضان را بیان نماییم.

 

بهترین زمان

 

از لحاظ علمی بهترین زمان تمرینات و مسابقات در این ماه سه ساعت بعد از اذان صبح است چون بدن آمادگی بیشتری دارد.

اما در عمل این مسأله امکان‌پذیر نیست و اکثر مسابقات به پس از افطار موکول می‌شود. در این حالت بهتر است شروع ورزش حدود سه ساعت بعد از افطار باشد.

 برگزاری مسابقات ورزشی بلافاصله بعد از افطار از نظر علمی قابل پذیرش نیست. ورزش کردن بلافاصله بعد از افطار موجب خستگی، وارد آمدن فشار بر سیستم عصبی، مفصلی، گوارشی و به ویژه عضلانی است که در نهایت ممکن است موجب بیماری ها و آسیب های ورزشی شود. فاصله بین غذا خوردن و ورزش کردن باعث می شود تا بدن فرصت هضم غذا را پیدا کرده و خون براحتی در عضلات شان جریان پیدا کند.

 

برنامه‌ریزی تمرینات

 

فراموش نکنید  نظم کاری و تمرین کردن در ماه رمضان تغییر می‌کند پس ورزشکاران باید برنامه‌ریزی درست داشته باشند.

در این ماه باید تغییراتی را در سیستم‌های تمرینی ایجاد کرد. در مجموع توصیه می‌شود که در ماه رمضان تمرینات ورزشی از سحر تا افطار سبک‌تر باشد چون بدن نمک و آب زیادی در جریان ورزش از دست می‌دهد.

 

 تغذیه مناسب

 

اگر ورزشکاری بخواهد در این ماه دچار افت بدنی نشود باید در کنار تکنیک و تاکتیک خوب از شرایط غذایی مناسبی نیز برخوردار شود. توچه به وعده های غذایی در این ماه از اهیمت ویژ های برخوردار است.

 

 

 

 

وعده غذایی سحر

 

تاکید می شود وعده سحر حذف نشود و بهتر این است که بیشتر انرژی بدن با خوردن سحری تامین شود. ورزشکاران سعی کنند بدون سحری روزه نگیرند. زیرا در این صورت فرد حتما در طول روز دچار ضعف و بی حالی خواهد شد.

 اما از طرفی ورزشکاران فراموش نکنند که پرخوری هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می کند که سبب بروز علائمی نظیر سوءهاضمه، درد و نفخ معده می شود

 در سحر از مواد غذایی پروتئین دار (تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت) استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه های آبدار بخورید. مایعات توصیه شده برای سحری باید به تدریج نوشیده شوند. یک لیوان آب میوه تازه و یک لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت. همچنین لیموترش تازه نیز مناسب است. رژیم غذایی سحر بهتر است شامل مواد غذایی متنوعی باشد.

 

وعده غذایی افطار

 

نیاز فوری بدن در هنگام افطار به دست آوردن یک منبع انرژی به شکل گلوگز (قند خون) برای هر سلول زنده به خصوص سلول های مغز و اعصاب است. خرما و آب میوه منابع خوب قند هستند، لذا هنگام افطار مصرف خرما، آب میوه، سوپ سبزیجات با رشته به منظور حفظ تعادل قند، آب و مایعات بدن توصیه می شود.

 

افطار را با نوشیدن یک فنجان آب گرم، شیر گرم یا چای کمرنگ شروع کنید به گونه ای که دمای مایعات مذکور نه سرد و نه گرم باشد. تا حد امکان از نوشیدن آب زیاد هنگام افطار خودداری کنید. زیرا موجب بی حالی، ضعف و درد معده می شود. در ساعات بعد از افطار توصیه می شود میزان نوشیدن آب و مایعات بیشتر شود تا ورزشکاران هنگام وزش، دچار کم آبی نشوند. غذای افطار باید سبک، پرکالری و زود هضم باشد (شله زرد، شیر، خرما و ...) و توصیه می شود که روزه را با شیرینی طبیعی مانند خرما، کشمش و انجیرافطار کنید و از خوردن غذاهای سنگین و پرحجم بپرهیزید.

 

مصرف پروتئین و مایعات

 

قبل از ماه رمضان با طراحی تمرینات و برنامه‌ریزی درست برای این ماه انرژی مورد نیاز خود را در بدن ذخیره کند، همچنین از فاصله افطار تا سحر به تدریج مایعات میل نماید. همچنین مصرف مایعات فراوان از جمله آبمیوه‌ها قبل از ورزش مناسب است. برای جلوگیری از بروز تشنگی در ورزشکاران روزه دار پیشنهاد می گردد تا از مصرف غذاهای خشک مثل کوکوها، گوشت سرخ شده، جوجه کباب، خامه، سس مایونز و کالباس در سحر خودداری شود.

 

مصرف پروتئین زیاد در رژیم غذایی ورزشکاران روزه‌ دار توصیه نمی‌شود چون سبب تولید مواد زاید در خون و ایجاد خستگی حین ورزش می‌شود. ورزشکاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به قند و ویتامین‌ها دارند. ورزشکاران روزه‌دار می‌توانند با مصرف مواد قندی و کربوهیدرات‌ها مانند ماکارونی، عسل، سیب‌زمینی، قند و شیرینی‌جات در فاصله بین سحر و افطار این کمبود را جبران کنند.

 

خواب

 

 در ماه مبارک رمضان سعی کنید شب ها زود بخوابید تا بتوانید سحر به موقع (تقریباً 1:30 ساعت قبل از اذان صبح) بیدار شوید با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع آنها جلوگیری می کنید و هضم غذا نیز راحت تر خواهد بود.

همچنین ورزشکاران سعی کنند، بعد از خوردن سحری نخوابند، زیرا وضعیت درازکش باعث برگشت موادغذایی معده به مری ( رفلاکس به مری) و ترش کردن آنها می‌شود.

 

روزه داری در ورزشکاران نوجوان

 

نوجوانان به دلیل آن که هنوز دوره‌ های رشد و بلوغ خویش را طی ننموده‌ اند، نیاز به مواد مغذی بیشتری دارند. این شرایط در نوجوانان ورزشکار تشدید شده و تنظیم برنامه غذایی ایشان را حساس‌ تر می‌ نماید.

لذا با توجه به حساسیت تامین مواد مغذی در این افراد و احتمال بروز صدمات غیر قابل جبران به رشد این افراد توصیه می‌ شود که با مراجعه به متخصصین تغذیه در دوران روزه داری، از برنامه غذایی که بر اساس وضعیت رشد و میزان تحرک و نوع فعالیت ایشان تنظیم شده، پیروی نمایند تا تامین کننده نیازهای غذایی روزانه آنان باشد.

مصرف شیر و لبنیات، میوه و سبزیجات در این افراد اهمیتی خاص دارد.

 

                                                                                                       

                                                                                              کمیته برنامه ریزی، آموزش و پژوهش فدراسیون ورزش کارگری     

 بازگشت


ورزش     تغذیه     ماه رمضان                                

آخرین اخبار

سایت جدید فدراسیون ورزش کارگری نشست خبری انجمن آمادگی جسمانی کارگران کشور اقتدار تیم ملی سومو کارگران بزرگان جهان را به زانو درآورد / تیم ملى هدف فدراسیون دستیابی به جامعه ای سلامت محوردر خانواده کار و تلاش است تیم شطرنج استان تهران فاتح رقابت های شطرنج قهرمانی کشور بانوان کارگر کسب عنوان قهرمانی رقابت ها مسترالمپیا توسط تیم ملی پرورش اندام کسب ۶ مدال رنگارنگ توسط تیم ملی پرورش اندام کارگری در نخستین روز اصلاحیه/رقابت های وزنه برداری انتخابی تیم ملی اعزامی به رقابت های اصلاحیه/رقابت های کاراته کاراته قهرمانی کشور کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل رقابت های جانبازان و معلولین کارگران کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات انتخابی تیم ملی وزنه برداری کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات شطرنج قهرمانی کارگران کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان کارگر کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل رقابت های تنیس روی میز قهرمانی کارگران کشور اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات اسکواش قهرمانی کارگران کشور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:امیدوارم شاهد پیشرفت روزافزون ورزش کارگری ملائی به سمت رئیس کمیته کشتی با چوخه فدراسیون ورزش کارگری منصوب شد رقابت های بین المللی کشتی آبا - گرجستان/حماسه ای دیگر توسط ملی پوشان بازوند: ورزش کارگری روح جدیدی در خانواده کار و تلاش ایجاد کرده است اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات کاراته قهرمانی کشور کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات موی تای قهرمانی کشور کارگران مجمع انتخاباتی استان آذربایجان غربی برگزار گردید/آمیان در سمت خود ابقا گزارش صعود کوهنوردان کارگر به قله دنا حمیدی: به دنبال ثبت کشتی آزاد ورزش کارگری در فدراسیون جهانی هستیم مسابقات ووشو قهرمانی کشور با برتری میزبان به پایان رسید سیستان و بلوچستان میزبان مسابقات جهانی ووشو کارگران اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات پتانک انتخابی تیم ملی بانوان و آقایان اطلاعیه مهم/دستورالعمل مسابقات موی تای قهرمانی کارگران و فرزندان کارگر رقابت های جهانی شرکت ها به میزبانی فرانسه برگزار می شود/ کاروان ایران حمیدی: مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی کشور برگزار می‌شود مسابقات جهانی کشتی آبا /ملی پوشان کارگری بر سکوی دوم ایستادند قزوین، قهرمان مسابقات والیبال دسته اول قهرمانی کشور مسابقات پرورش اندام انتخابی تیم ملی کارگران اعزامی به رقابت های مستر نشست انجمن ورزش های رزمی کارگری کشور برگزار گردید سید امیر حسینی در پیامی؛ انتخاب نجفی را به عنوان شهردار تهران تبریک اطلاعیه مهم/دستورالعمل صعود سراسری کوهنوردان کارگر به قله حوض دال(دنا) اطلاعیه مهم/ دستورالعمل مسابقات بدنسازی قهرمانی کارگران کشور فدراسیون ورزش کارگری به نمایندگی از جامعه ورزش کارگری انتخاب مجدد

صفحه نخست  |  درباره فدراسیون  | تماس با ما  |  آرشیو اخبار  |  آرشیو تصاویر  |  مقالات  |  تقویم سال فدراسیون  |  پیوندها

 

.:کلیه حقوق مادی و معنوی این نگارش متعلق به فدراسیون آماتوری ورزش کارگری جمهوری اسلامی ایران می باشد:.

Falc0n Eye$ Here G2: all electronic Thunderbolt Team